15 فوریه 2023- دیابت نوع 2، یک بیماری شایع است که 10 درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تاثیر قرار می دهد که وراثت و اضافه وزن از عوامل خطر شناخته شده ی آن هستند. در یک مطالعه جدید در موسسه کارولینسکا، محققان نشان دادند که زنان و مردانی که مستعد ابتلا به دیابت هستند، عوامل خطر متفاوتی برای پیش‌بینی دیابت نوع 2 و پیش دیابت دارند. نتایج این تحقیق اخیراً در مجلهFrontiers in Endocrinology  ، منتشر شده است.

در زنان سالم، سطح سرمی پایین هورمون پپپتیدی تولید شده در بافت چربی به نام "آدیپونکتین"، یک پیش بینی کننده قوی مستقل برای دیابت نوع 2 و پیش دیابت در آینده بود. در عوض، در مردان سالم، سطح سرمی پایین پروتئین کبدی "IGFBP-1"، یک پیش بینی کننده قوی مستقل برای دیابت نوع 2 و پیش دیابت است. این بدان معناست که این پروتئین ها که معیارهای سنجش حساسیت به انسولین در بافت چربی (آدیپونکتین) و کبد و ماهیچه (IGFBP-1) هستند، می توانند پیش بینی کنند که آیا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در 10 سال آینده فردی را تهدید می کند یا خیر.

مطالعه قبلی که در سال 2016 در شانگهای انجام شد، تفاوت های جنسیتی را در جهت مشابه نشان داد. این مطالعه نشان داد که در مردان مبتلا به پیش دیابت، در صورت افزایش فعالیت بدنی و توده عضلانی، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد،  و زنان مبتلا به پیش دیابت برای پیشگیری از دیابت نوع 2، باید از افزایش دور کمر و چاقی شکمی خود جلوگیری کنند و یا اندازه ی دور کمر بزرگ خود را کاهش دهند.

پرفسور کرستین بریسمار، استاد تحقیقات دیابت در دپارتمان پزشکی مولکولی و جراحی موسسه ی کارولینسکا، گفت: مطالعه ی اخیر ما توضیح می‌دهد که چرا این تفاوت جنسیتی در مورد شیوه‌های زندگی پیشگیرانه دیده می‌شود. او ادامه داد: پروتئین هایی که ما در مردان و زنان مطالعه کردیم با افزایش توده عضلانی و فعالیت بدنی (IGFBP-1) و با کاهش چاقی شکمی و محدودیت کالری (آدیپونکتین) افزایش می یابند.

همچنین ممکن است توضیح دهند که چرا ورزش منظم در زنانی با چاق شکمی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، کافی نیست.

دکترKerstin Brismar ، گفت: ما قبلاً نشان داده‌ بودیم که دور کمر یک پیش‌بینی‌کننده مستقل و قوی برای دیابت نوع 2 در زنان است و اکنون توانستیم نشان دهیم که این موضوع با کاهش تولید آدیپونکتین، هورمون پپتیدی تولید شده در بافت چربی، مرتبط است که در میان نقشهای مختلفش، تاثیر حفاظتی در برابر استرس سلولی دارد.

مطالعات دیگر بر روی انسان و موش نشان داده اند که هم سطوح طبیعی بالای آدیپونکتین و هم سطوح طبیعی بالای پروتئین کبدیIGFBP-1 ، اثر محافظتی در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

رفرانس:

Kerstin Brismar et al, Adiponectin, IGFBP-1 and -2 are independent predictors in forecasting prediabetes and type 2 diabetes, Frontiers in Endocrinology (2023). DOI: 10.3389/fendo.2022.1092307

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-women-men-shown-factors-diabetes.html